vineri, 29 martie 2024
AcasăArticole diversePescuit in Grecia - Thassos

Pescuit in Grecia – Thassos

Cum se pescuieste in Grecia. Ce pesti se prind in Grecia. Pescuit in Grecia. Momeala folosita la pescuitul in Grecia. Acte necesare pescuitului in Grecia.

Si multe astfel de cautari inaintea unui sejur in Thassos, Grecia. Asa de bine m-am informat incat ajuns pe malurile stancoase ale insulei mi-am dat seama ca sunt total pe langa atat la capitolul echipament cat si la capitolul momeala. Pe scurt va voi detalia cateva din experientele desprinse din scurtele partide de pescuit desfasurate de pe malul insulei Thassos. Cinstit va spun inca de la inceput ca va voi vorbi in cele ce urmeaza strict despre un pescuit de agrement ce a vizat doar relaxarea si distractia nu si doborarea de recorduri mondiale.

1. In primul rand echipamentul trebuie sa fie usor, de genul spinning. Un bat de 2.40 cu o actiune pana in 30-40 g va face fata cu brio capturilor. Eu am venit echipat de razboi cu ditamai lanseta visand la pesti uriasi. Strategie gresita deoarece nu am intalnit pesti mai mari de 30 cm in apropierea tarmului si aia vazuti in partidele de snorkeling. Asa ca m-am chinuit ceva sa pescuiesc cu ranga aia. Asezonati mulineta si firul in functie de lanseta. Deci ati dedus ca o 2500 este arhisuficienta la fel si un monofilament de maxim 0.24 mm. Zic de 0,24 mm ca de asta am gasit la magazinul grecesc, in rest gasesti numai fire de acordat rachetele de tenis. Carligele folosite, pe romaneste cele de „caraseala” sunt numai bune. Daca folositi ceva mai mare ratati partida de pescuit. Deci ati retinut: carlige mici, de preferat cu tija lunga.

pescuit-thasos-grecia

2. Montura. Aici se foloseste un fel de shefield, numai ca pluta nu culiseaza ci este este fixata la 1,5 – 2 m.

Pentru ca eu am avut pe post de fir un „cablu” de 0.35 mm a trebuit sa-mi cumpar un 0.24 mm si sa-l montez pe post de leader. Deci acul, urmat de o bila de plumb si pluta. Simplu. Daca nu ai luat cu tine cutia cu plumbi te informez ca aici costa 4,5 euro, rola de monofilament costa 3,5 euro (functie de marca) iar pluta costa 1,5 euro. De varnis trebuie sa te descurci ca aici nu se da odata cu pluta. Ca sa fie clar, modelul asta de montura l-am importat de la localnici si pe asta l-am folosit.

Am mai vazut o montura „grea” la un coleg pescar bulgar insa se cam lupta cu lanseurile si a pierdut ziua dupa pesti verzi pe pereti: ancora (momeala caracatita), la 1 m de aceasta avea un buldo, apoi la 1,5 m un plumb de 150g cel putin, agrafa si in continuare un fir de tras vaporul la mal. Cu laseta scurta de forta, cocotat pe o piatra ca sa nu tarasca montura pe jos, era un deliciu sa-l vezi cum lansa la 10 m de mal.

3. Stilul de pescuit. Lansezi, astepti revenirea plutei pe pozitie, recuperezi putin, astepti, recuperezi … cam asta-i povestea. Mi s-a explicat ca prin aceasta miscare atragi pestii de pe fundul „baltii”. Trasaturile sunt agresive indiferent de specia care-i interesata de momeala ta.

4. Momeala. Initial am mers pe principiul de la marea noastra: midia si rapana. M-am gandit ca sparg gura targului cu o rapana greceasca, numai ca a trecut ceva timp pana am prins primul peste. Nu mai zic ca a fost destul de greu pana sa gasesc ceva sa pun in ac. Nu prea iti permiti pe aici sa-ti bagi degetele printre stanci ca dai peste tot de celebrii arici de mare. Se gasesc si niste scoici de genul palariilor chinezesti lipite pe stanci pe care le poti sparge in pur stil neanderthalian cu o piatra si apoi sa extragi partea mai tare. Deci cu scoici si melci slabe rezultate. Se schimba insa situatia cand te duci la magazinele cu accesorii de pescuit si cumperi ramele de mare. Dai 3,5 euro pe o cutie cu 5-6 rame de mare dar astea iti fac partida de pescuit. Ideea este ca exista la vanzare vreo opt feluri de viermi si rame care mai de care „prinzatoare” de pesti uriasi. Ca si la noi vanzatorul te vrajeste cu povesti despre ce pesti uriasi pe care ii vei prinde cu acei viermi. Realitatea din teren este alta asa ca ramai la nada cea mai ieftina, ramele de mare.

pescuit-thasos-grecia_04

Bucatele mici puse pe ac, fara pretentii de a ascunde acul, lansezi si trage instant. Momeala asta este foarte eficienta si a fost testata in mai multe locuri. Se vinde la cutii in functie de marimea ramelor, eu va recomand sa cumparati din cele mici.

pescuit-thasos-grecia_05

Un mic update iulie 2021: Am gasit la Supermarketul Latsouris rame de mare conservate la borcan, 4.60 euro.

5. Pestii. In total am facut cunostinta cu vreo 5 specii de pesti. Habar nu am cum se cheama insa va pot spune ca doua sunt de genul guvide-ului de la noi, unul este Sargos (cel mai frecvent prins) si restul de 2 au ramas neidentificate de catre mine. In timpul scufundarilor marine pentru „documentare” s-au mai remarcat chefali, mini-calcani. Am avut o singura prezentare mai deosebita prin forta atacului insa pestele a ramas o necunoscuta. Ca o concluzie a fost distractie maxima la pestisori si toti au fost eliberati in conditii optime. Din cate am vazut pe aici localnicii nu elibereaza niciun peste indiferent de marimea lui. Totul se retine 🙂

6. Pescuitul in larg. Si de aceasta data total nepregatit. Adica cu mainile in buzunar aidoma unui veritabil turist venit in croaziera pe Mediterana. Cei de la vaporas ne-au pus la dispozitie niste mosoare cu fire de 0.60 mm, plumb de 100g si cu cate 2 ace zdravene legate. Momeala a constat in bucatele de piept de pui condimentat :). Stop motor. Start fishing. Asa la mana, la tacaneala. Gata si cu pescuitul in larg. Dintre cei 30 de pescari de ocazie de pe vapor, nimic spectaculos de relatat decat 3 imitatii de guvizi.

pescuit-thasos-grecia_03

7. Acte necesare pescuitului in Grecia. Am tot cautat informatii pe internet si concluzia cu care am plecat a fost ca nu ai nevoie de acte pentru pescuit. Pentru ca am inteles ca nu exista notiunea de pescuit sportiv la greci. Am intrebat pescarii localnici, am intrebat si la magazine despre permis de pescuit si au spus ca nu este nevoie de asa ceva. Deci pescuiti linistiti, in Grecia nu exista vanatoare de pescari sportivi. Aici este alta mentalitate si putinii localnici care vin la pescuit au in dotare una lanseta si o plasa in care sa tina maxim 1 kg de peste.

8. Concluzii. Daca mergeti in Thassos, Grecia si aveti in vedere un pescuit luati-l ca pe o relaxare. Pestii cei mai multi sunt mici, sunt frumosi si nervosi. Posibil sa prindeti si ceva mai rasarit.

pescuit-thasos-grecia_07

Aveti de ales intre ce va sfatuiesc eu aici si sa va distrati pe cinste in timpul „liber” obtinut de la sotie sau sa stati ca prietenul bulgar toata ziua cu lanseta la apa, dand cu un pui de caracatita pe post de nada visand la povestile vandute de tipul de la magazin.

Sa aveti minimul de echipament la voi ca sa nu cheltuiti aiurea banii de Mythos si sa indentificati din timp de unde puteti cumpara rame de mare. In rest va doresc un concediu reusit si fir intins!

Update – 2016: Comentariul lui „oio” mi-a adus aminte ca doream sa scriu de metoda asta de pescuit descoperita in Grecia in 2015, cunoscuta la noi drept „arici„. E un fel de „bomba” de pe la noi, numai ca in loc sa pui mamaliga pe arc + 10 ace infipte-n ea, in Grecia se monteaza acele intr-o bucata de paine (fara sa fie umezita, facuta cocolos, framantata, aditivata etc … ci asa cum o rupi din paine), tot ansamblul plutind la suprafata. Nu ai plumb, doar lansezi usurel sub greutatea bucatii de paine si astepti sa vina pestii sa ciuguleasca la suprafata cu speranta ca vreunul va absorbi un ac si tu, iata ai prins un baboi. Cu surprindere va spun ca prindeau grecii peste prin aceasta metoda controversata la noi.

Update2 – 2016: Uite ca am pescuit si in Halkidiki, zona Nikiti. Nu este nicio diferenta fata de Thassos. Am prin la fel, aceiasi pestisori. In plus, vreau sa va spun ca desi nu pare, legislatia greaca prevede dimensiuni minime ale pestilor ce pot fi retinuti. Iar acolo unde nu se specifica dimensiunea minima, aceasta este de 8 cm.

Update3 – 2021: la supermarketul Latsouris (Thassos) se gasesc rame de mare conservate la borcan, 4.60 euro.

Update4 – 2023: Rodos. Nu am pescuit insa am urmarit pescarii autohtoni sa vad ce si cum presteaza. In general pescuiesc la paine, la cocolos cu o linie formata dintr-un singul ac si o pluta destul de grea, apa reglata la maxim 50 cm. Nu pun pasta de paine sub forma de bila, asa cum procedam noi prin Romania, ci o turtesc pe ac, rezultand o moneda mica. De nadit am vazut ca baietii nadeau tot cu paine. Am intrebat daca au completat nada cu ceva arome sau nade etc si mi-au spus “only bread”. Vedeti si voi echipamentul de pescuit care-l aveau, ceva ieftin, fara fite. De fapt nici nu-ti trebuie ceva exceptional ca scule de pescuit pentru ca pesti sunt in Rodos din belsug.

ULTIMELE ARTICOLE DIN SECTIUNE

VA RECOMANDAM

Agenția Descoperă Delta Dunării.

Descoperă Delta Dunării – 20 de ani de experiență în Delta Dunării

20 de ani de experiență în turismul sustenabil în Delta Dunării reprezintă un motiv de mândrie și recunoaștere pentru Agenția Descoperă Delta Dunării.În 20 de ani, echipa a reușit să transforme o frumoasă pasiune...

9 COMENTARII

1. Salut urmreaza sa merg in Grecia cu amicul meu caut o modalitate eficienta de pescuit si anume ma gandeam la spinning, sunt preferinte la volblere ?
    Daca dau la pluta cam ce gramaj mi-ar trebui si cum pot pescui de pe mal?
    de pe ponton?
    nu am fost niciodata in Grecia

2. Salut,eu locuiesc în insula Cyprus de vreo 8-9 ani insula situata intre Europa și țările arabe ,pescuitul este identic că la Greci și mai ales fara taxe Mizerabile citez un comentariu de mai sus că bine a zis numai la noi sunt taxe și suprataxe poți pescuit mai mult ca liniștit fara sa te întrebe cineva ai sau nu ai permis bla bla căcaturi amenzi și știu eu ce alte invenții eu vb numai de pescuitul in mare ok pescuitul in bălți se face cu permis 35 € pe an . Bafta și fir întins 😎😎😎😎😎😎

3. Am dat la peste anul trecut pe un canal care se scurgea in mare la Paralia. Nu stiu daca era canal de irigatii sau scurgere de rahati, in orice caz nu m-am incumetat sa consum chefalii prinsi deci a fost C&R(4 bucati intre 400-800grame cam de dimensiunea unui pastrav tanar). Am lansat cu un bat de 2.6m de spinning, cu pluta fina scurta, 2 plumbisori, fir de 0.25 negru, carlig de 2 sau 3 (parca) cu cocoloase de paine proaspata pe fund la 1 m. Cei mari ataca subit fara sa anunte si daca nu tragi la timp il pierzi foarte usor. Distractia incepe de fapt cand l-ai prins in carlig ca se zvarcoleste ca un posedat, te loveste peste fata sau te taie la mana, iar daca esti mai lent sau mototol sau slab de inger iese din ac si danseaza prin iarba pana ajunge inapoi in apa. E un peste foarte energic si daca nu te pricepi putin il pierzi usor. Eu am prins asa ceva pt. prima oara si am pierdut vreo trei fie din neatentie, fie am fost prea lent, fie l-am subestimat. E distractiv la chefal maxim! La greci nu exista “mizerii” de taxe pentru pescuit sportiv pentru ca ei nu au mentalitatea noastra. Nu te intreaba nimeni de sanatate ba chiar se strang in jurul tau ca la circ cand pescuiesti.

4. Doua adaugiri as vrea sa fac la acest articol excelent:
    – daca prindeti niste pesti asemenatori cu bibanul soare, foarte frumos colorati si cu gura mica cu dintisori si aveti posibilitatea, faceti o prejeala, sunt excelenti. Astfel de pesti am prins in Toroni, desi aveam gratar si toate cele, i-am lasat sa traiasca. Un grec care pescuia langa mine, m-a rugat sa-i dau lui. N-am inteles de ce, eu prindeam si el nu…I-am omului pestii. Peste 3 zile am vazut acesti pesti la piata in Sarti, erau 50 de eur kg :))

Al doilea: eu fac Grecia de vreo 6 ani, dar imi iau barca si pescuiesc in larg fie la fix pe fund, fie la trena unde am avut rezultate bune la twister prins pe fir cu bucla si cu un vobler (rapala auriu de 7-8 cm da cele mai bune rezultate din toate testate). La trena prind zargan, levrek dar in special ton mic (cel mai mare ton prins a fost la kg, nu mi-a venit sa cred). Ca momeala, unde merg eu nu este rama de mare dar in schimb sunt un fel garizi care se vand vii si care dau rezultate f bune. Si acolo (Vorvorou) este foarte populara montura cu paine si 10 ace.
    Marti plec in concediu, tocmai ce mi-am pregatit sculele, eu la fix folosesc feedere de barca de 2,10 m, mi se par cele mai bune pt Grecia si pestisorii ei 🙂

5. In Grecia SE PRINDE PESTE. Dar ca trebuie sa stii cum s ail cauti. Se poate practica Surf fishing de pe mal sau de pe dig. Daca nu ati pescuit la mare , ar trebui sa stiti ca pescuitul la mare nu e ca pe balta. Pe net sint o serie intreaga de sfaturi cum sa “citesti” marea in functie de valuri , mal .. etc, si astfel vei gasi si pestii. Altfel.. te multumesti doar cu pesti de acvariu. In Rodhos se prinde Dorada la rima de mare de pe diguri fara probleme. Monturile sint simple fara pretentii , cu ace cu tija lunga si plutitor pentru a nu fi mincata momeala de guvizi. Se poate prinde si la rotative sau plastice. Pe youtube sint filmulete in acest sens. DAR cel mai important este de stiut ca sezonul cel mai prost d epescuit de pe mal este luna vara, august in special. CEl mai bine este prin septembrie. In plus, daca vreti pesti mari , trebuie sa fiti cu lanseta in apa inainte de rasaritul soarelui pina pe la 9 dimineata. Atunci pestii mai mari vin in mal pentru mincare. La fel de bine este si la apus.
    In Grecia exista pesti in mal , si de 2-3 kg dar nu va asteptati sa va sara in cirlig. Trebuie sa stiti unde sint.
    Momeala cea mai buna este ce gasiti pe plaja , pe mal , sau in nisip. Ce cumperi d ela magazin, este doar momeala pentru pescari. Cu alte cuvinte , un mal sau o zona bogata in vietati gen scoici pe stinci , viermi, rime.. crabi.. etc .. este si o zona buna de pescuit.
    Pentru surf fishing de pe mal , va trebuie lanseta de peste 4 m pentru lanseuri lungi.

Daca aveti un google map… intrati si studiati zona in care sinteti. Delimitatea plajei este vizibila in larg, si ideal este sa ajungeti sa lansati in zona mai inchisa la culoare.

Ca o concluzie, PESTE este.. trebuie sa il cautati.

6. Am fost in septembrie in Thassos .Dupa 6 ani de pescuit in Grecia acum am reusi sa prind pesti adevarati, chefali intre 1kg. si 2kg..Nu iti trebuie sa platesti nimic .Am pescuit de la mal in portul vechi ,bete de80 gr. de 3,40m.Am pescuit cu obucata de paine cu o legatura cu 10 ace productie chinezeasca 75 centi la mag. pesciuit.Levrek la sardine de la pescari greci, sau magazin.Am prins mai bine seara .Fir intins!

7. f faina informarea , articolul la subiect , eu plec pe skiatos sambata , sper sa iau ceva la spinning am tot felul in trusa… daca nu o sa incerc cu rame de mare , la pluta sau la fund e cea mai bune momeala si la noi la mare unde s au prins chefali si labani faini de tot am vazut personal ,dar cu pluta de grund …!!

8. Frumoasă povestea. Eu am avut experiente diferite, insa la spinning. Alte specii am capturat, dar nu cu mult mai mari decat cele ce se vad in imagini. Pentru cei care prefera spinningul pot sa recomand un bat ultra-light si voblere mici (sau jiguri mici). E distractie cu un soi de bibani colorati, pe care grecii îi numesc PERKA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Descopera Delta Dunarii

ARTICOLE RECENTE

pescuit la scrumbie

Pescuitul sezonier la scrumbie în Rezervația Biosferei Delta Dunării 2024 –...

Activitatea de pescuit sezonier la scrumbie 2024 se va desfăşura cu respectarea legislaţiei specifice de protecţia mediului în vigoare și a următoarelor condiţii prevăzute...